tisdag 1 december 2009

Tisdag 1 december och en kylig morgon


det är en himla tur att man har hund, kan jag tänka då jag måste ut tidigt på morgonen då jag tar första promenaden med lilla Teddy. Är man som jag en i grunden jäkligt lat person så är det en gudagåva att ha hund. Man kommer ju ut och man måste röra på sig. jag hinner dessutom vakna till ordentligt under vår morgon promenad tillsammans. Innan dess så är man som i ett vakum. jag sitter där bredvid maken som kör oss till jobbet varje morgon och halvsover.


I dag var det lite kyligt då vi kom på Hammar´n. Friskt, men ganska skönt ändå. Så här kunde det få vara i vinter. Inte för kallt och inget blask.


Det gick bar att jobba också i dag. Man kan säga att det var flyt hela dagen. Vi testade lite nya lekar på gymnastiken idag och jag tyckte att barnen verkade tycka det var skoj. Nu när snön har kommit så älskar barnen att vara ute och alla tycker att det finns mycket att göra.


När jag tittade på nyhetsmorgon här i söndags så var det barn och hemska brott på tapeten. En 12 och 13-åring är häktade för våldtäkt. Jag undrar stillsamt vart vi är på väg? Det är så sorgligt att manfaktiskt kan konstatera att vi i mitt jobb kan se att det finns barn som kommer att få problem längre fram i livet och man blir tung i sinnet då man tänker på en del man barn man mött under sin yrkeskarriär. Barn som på olika sätt har signalerat till omgivningen att de är i behov av hjälp.


I dag tycker jag att det är så mycket som handlar om pengar och pengar... Skulle man sätta in resurser i god tid så har man mycket vunnet i slutändan. Men det är som om man väljer att inta ett kort perspektiv. Ja, det är mycket man kan fundera på...


Nu stundar en ganska intensiv helg framöver. Jag tycker också att det är en helg för sammanfattning och en slags utvärdering över det gångna året, en tid att tänka solidariskt... det ska man ju i och för sig tänka på dagligdags, men man kanske finner ro att fundera lite just i dessa tider. Det är en tid också då man har tid att underhålla olika slags kontakter... men också en tid för ensamhet för en hel del själar.


Jag skrev på FC att jag skulle vilja ta bort dessa "måsten" till jul. Varför har man det? Man kanske ska lägga energi på det som verkligen betyder något och som man känner gör en gott? I dag t ex blev det en "lat" middag, kanske inte den nyttigaste, men ändå...


Min man han ligger just nu och sover och snarkar och bara kopplar av... hos honom finns inte mycket till julstress alls... och sådan borde kanske jag också skulle varaDon´t worry, be happy... och ha kona mata ta..?


Simma lugnt!.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar