söndag 20 december 2009

4:e Advent...

Så var det då fjärde advent... Teddy sitter och filosoferar.... och vi har tänt det fjärde ljuset... Nu är det snart julafton... Känns ofattbart... Vart har dagarna tagit vägen? I morgon träder vintersolståndet in och det vänder mot ljusare tider... Skönt det!
I dag blev det ytterligare en sovmorgon och jag känner att jag börjar att slappna av. Kanske ställer kropp och själ in sig på att vara lite ledig? Detta blir mitt första jullov sedan jag gick ut gymnasiet. En svindlande tanke då det känns som om det var på urtiden...
I dag har vi bara softat och tagit det lungt. Det är en del julklappar som ska fixas och kanske lite andra förberedelser, så det blir nog en stadsresa inom kort. Det känns bra... Även Hans ska få vara ledig lite, vilket även han behöver.
Han är annars så lycklig och tacksam över att få ha jobb. Han tar inget för givet i dagens läge... liksom många andra. jag lider med alla som nu till jul fått ett varsel. Vart är vi på väg? Jag hoppas innerligt att konjunkturerna vänder snart för nu tycker jag att gränsen snart är nådd.
Jag gläder mig över att få träffa sonen. Han kommer att gå ut skolan i vår. Jag är samtidigt orolig för framtiden för hans del. Vad har den i beredskap för honom? Det är inte lätt att vara ung i dag... när samhället ser ut som det gör...
I dag har vi planerat och funderat över vilken mat vi vill ha på julbordet. Jag tycker att halva glädjen är maten och gemenskapen. Jag ser fram emot att få träffa och rå om de mina.
När jag och hans träffades så har det här med högtider och semestrar inte varit det lättaste att planera. Jag har fått funnit mig i att det verkligen blir som det blir och fått saker och ting klara i sista minuten.
Det är på sätt och vis mycket lättare och planera då man lever i en kärnfamilj. Jag vill understryka att det på många andra sätt berikar ens liv då man lever i en styvfamilj, men en del saker är enklare och man behöver inte planera så mycket.
Jag är i grund och botten en kontrollmänniska som vill ha koll på det som kommer att hända, men har med åren bara fått inse att allt kanske inte går att planera så in i detalj. Det är svårt för en sådan person som mig att i bland bara "flyta med".
För barn är denna tid och de flesta högtider en jobbig tid. De är ofta kluvna och vill helst att båda föräldrarna ska vara samlade tillsammans vilket i många fall är en omöjlig utopi. Man får i alla fall se till att det blir till det bästa för alla...
Nu har vi fått till en del traditioner och mönster. Madelen, hans äldsta dotter kommer med sin familj på juldagen. På så vis blir det till att fira julafton två gånger. Robin, min son firar vart annat år med oss och vart annat nyår. Jag tycker att det känns bra. Vi bestämde detta för flera år sedan och det har fungerat för oss. På så sätt har han aldrig behövt välja och välja bort någon av sina föräldrar...
Ja, ja... vi får se hur det blir... men oavsett hur det blir hoppas jag att det blir bra. Detta om detta... I morgon är det sista dagen för mina skolbarn. Vi kommer att leka lekar hela dagen vilket känns som en lämplig avslutning på denna termin...
Nu väntar dock sängen....


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar