torsdag 17 december 2009

Finns det "tjej och kill-klappar"?




Finns det klappar som är mera lämpliga att ge pojkar och flickor? Om detta tvistar de lärde om. Jag vet inte riktigt vad man ska tro. Jag vet bara att det verkar nästan vara medfött att killar och tjejer attraheras av olika leksaker...




Min son har fått både vad man kan tycka är traditionellt kill respektive tjejleksaker, men föredragit läckra bilar, byggklossar, lite leksaksvapen, dock inte några vapen från oss, men det finns ju andra släktingar som har köpt och uppfyllt hans önskningar. Han har så klart även fått dockor och docksäng, vilket inte uppskattats lika mycket. Jag har dock varit av den uppfattningen att han ska ha möjligheten att välja även det som kanske inte är traditionellt könsbundna saker.




Jag tror i och för sig att man kan befästa tjejer och killars val genom att vara tilltala och ge könsspecifika saker till respektive kön, men jag tror ändå att intresse och personlighet styr, jag vill tro att det är så i alla fall.




Jämställdhet är att alla ska ha möjlighet att välja det man vill och göra det man vill oberoende av kön. Det ska till exempel vara lika lön för lika arbete och så vidare... Vi vuxna är levande förebilder, så är det absolut, men jag tror också att det kan bli lite väl extremt i bland i könsdebatten... men som sagt, det här är mina funderingar och åsikter.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar