söndag 6 december 2009

Rättskunskap och Livskunskap i förskolan...








Titta på Nyhetsmorgon där de har tagit upp många intressanta saker denna morgon. Man har talat om att barn och ungdomar som begår brott inte kan bli ställda inför rätta på det sätt som vuxna. Det blir ofta sociala myndigheter som får träda in. Nu vill Kristdemokraterna införa rättskunskap och livaskunskap redan på förskolan.








Ja. Det är inte en dum idé. Jag tror på detta. Jag tror också på att man kan tala om vad som också ses som acceptabelt också i ett större samhällsperspektiv, även med de små barnen, fast så klart på deras nivå...








Många barn i dag förstår ju inte konsekvenserna av sitt handlande. En del barn, eller förbluffande många har svårt att "läsa av" andra människors ansiktsuttryck. Gränsen mellan vad som är acceptabelt är oerhört flytande och abstrakt.








I dag arbetar många förskolor och skolor med Livskunskap vilket jag tror är oerhört viktigt! Jag tror att detta också kan leda till att barn och ungdomar kan utveckla ett bra personkurage vilket jag efterlyser i många situationer... för mig är det hemskt att människor far illa eller blir attackerade på öppen gata utan att någon bryr sig. Eller vågar bry sig.








Jag är väldigt tagen över de människor som man kan kalla vardagshjältar. De som vågar stå upp för de svaga. Tack för att ni finns där ute!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar