torsdag 1 oktober 2009

Att vara mot andra som du själv vill bli behandlad...

Är ett sant citat, tycker jag. Det är dock svårt att leva upp till ibland tycker jag. Jag är absolut inte felfri i det hänseendet, men det är ett bra riktmärke att leva efter.

En kollega till mig gjorde mig uppmärksam på hur hennes syn på hur de vuxna på min arbetsplats ibland agerar, vilket gjorde att jag fick tänka till. Hon menade att vi vuxna måste fundera på hur vi själva är gentemot varandra då vi ska vägvisare för barnen. Detta kom på tal då jag var tvungen att ta tag i uppseglande konflikter bland några barn.

Visst, hör jag sura kommentarer i bland, vilket ju inte är bra. Det är svårt att reda ut saker och ting med den person det berör. I stället går man till någon kompis och pratar om den andre. Jag tror att detta kan bottna i rädsla i mångt och mycket. Jag försöker att träna på detta varje dag... men det är väll en prövning man kan arbeta på hela livet.

Nå, i dag var det i alla fall dags för årets klassfotografering. Det brukar vara en lite speciell dag. barnen kommer till skolan och är oftast lite extra fint klädda. Sedan är det lite vidrigt och en del av barnen har lite kryp i kroppen, men dagens fotografering gick väldigt bra...

Veckan har hittills gått så väldigt fort... I måndags var jag och Teddy på hundkurs, vilket känns otroligt givande. Teddy var så duktig och var som vanligt helt slut efteråt. Jag inser att vi har en del att lära. Man blir också påmind hur svårt det kan vara att fostra en hund... men det gäller att ha tålamod och uthållighet.

Jag har denna vecka kommit igång att promenera igen. Jag har liksom inte haft ork och motivation en period. Det känns dock skönt att vara på gång igen. Det är faktiskt så att kilon har smugit sig på runt magen och midjan... och det är inte roligt!

Tyvärr är maken lite svag för slarvmat, vilket det kan vara lätt att ta till då man kommer hem sent och är jättehungrig. Jag tror att vi måste bli mycket bättre på att planera maten bättre! Bättre för hälsan, bättre för ekonomin...

Nä, nu ska jag väl vara lite social och bara soffa ner mig framför idol... ska försöka att uppdatera lite oftare...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar