lördag 7 november 2009

En vecka med många intryck...


Ja, så var det helg igen. Gårdagen slutade lite jobbigt då jag blev illamående efter att vi hade ätit middag så att hela den underbara middagen kom upp igen. Jag vet inte vad det var som hände.

Synd på god mat som maken hade ställt iordning, vilket var oxfilé och haselbackspotatis, babymorötter , pepparsås och tomat... Ja, ja... så var det med detta!


Vi tittade på idol och bara slappade. Det har varit en bra vecka, men jag kände mig helt urlakad ändå.


I veckan har det varit många intryck och funderingar. Jag har bl a funderat kring det här med barns rätt och barn och media. En kväll tittade jag på debatt vilket handlade om just detta om hur barn exponeras i olika medier, alltifrån tv´s såpor till hur de framställs och finns med i bloggar.


Programmet fick i alla fall mig att tänka till hur och när och hur mycket jag exponerar de barn som finns i min närhet t ex här i min blogg och på min logg på facebook... men vet ju inte hur bilderna kan komma att användas i framtiden. Det jag kan säga är att jag störs av att en del av de vuxna i programmet så onyanserat verkade se mest till sin egen rätt att bestämma över sina barn än barnens rätt att säga sin mening angående om de verkligen vill figurera i vilka sammanhang som helst. Har t ex ett barn begrepp om vilka följder och konsekvenser som kan bli om man deltar i vissa program och speciellt om man befinner sig i kris? Jag tror inte alltid det.


Jag ser i bland Ensam mamma söker. Ett program som jag ser med lite blandade känslor. Det är helt ok om vuxna vill exponera sitt kärleksliv som i te x Bonde söker fru, men när det är barn inblandade och de blir tillfrågade om vilken mamma ska välja som sin framtida partner är det som om skrattet fastnar i halsen. Vad vet ett barn om konsekvenserna, ja, jag bara undrar... jag.


I dag har jag i alla fall städat så nu luktar det fräscht här hemma. Apropå städning så talade vi om detta på jobbet. en del av oss har valt att verkligen inte sätta det här med städning som högsta prio. Jag vet att jag kanske är smått pedant.


Det har sina för och nackdelar. Min man tycker att det är fint här hemma så någon städning varje vecka är inte alltid aktuell, tycker han. Jag har ett nästan tvångsmässigt behov att ha rent omkring mig. Det kryper i mig om jag kliver i grushögar eller om det börjar flyga små dammråttor när jag kommer och går och är barfota. Vet inte vad sådana här saker beror på, men jag känner att jag har mer ro om det är städat omkring mig, jag känner att jag kan slappna av mera...


Ett annat som jag funderar över är att jag måste trappa ner mitt sötsug. Det är bannemej som ett gift! Tyvärr är det så att vi går mot frestelsernas tid. Jag bara älskar pepparkakor och njuter just nu i denna stund av ett stort pepparkakshjärta och en god kopp kaffe... mmmmmums!


Andra saker som stundar förutom advent är ju julförberedelser. Jag har nu fixat fyra julklappar. Det känns bra och de bara väntar på att bli inslagna...


Nä, nu är det till att uppdatera sig på mina favoritbloggar och sedan försöka att vara social. jag har fått en del gliringar om detta...


Uppdatering kommer även här...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar